A történet 1985-ben kezdõdik...
...és a vége még nem látható...
A Ladánybene 27 (nemzetközileg LB 27-ként ismert) az első és eddig az egyetlen közismert reggae zenekar Magyarországon. A zenekar 1985 nyarán alakult a kunbaracsi építőtáborban. A furcsa név (Ladánybene 27) onnan ered, hogy a környék akkoriban még nem volt bekötve a crossbar rendszerbe, így a tábort csak a telefonközponton keresztül, a "Kérném Ladánybene 27-et!" mondattal lehetett felhívni.
Az alapító tagok:
Árokszállási Tamás és Szántó Attila a Berzsenyi Dániel Gimnázium 65' Zsemle Club Band-jéből; Gerő László, Lakatos Miklós és Tóth Gábor a Fröccsöntők Super Rock Group-ból; és Bodnár Tibor és Hertelendi István a Kilián György Gimnázium Gerle Női Kalap zenekarából.
A tábor után a társaság tagjai bevonultak, majd 1987 tavaszán újra együtt kezdtek zenélni.
Az angyalföldi haverokból álló zenekar első nyilvános szereplése az 1988-as AORTÁ-n volt. Ekkor csatlakozott hozzájuk a kitűnően halandzsázó László Miklós (Miksa) és Tary Zsolt szaxofonos. A siker lendületével komolyabb munkába fogtak, így rövid idő alatt helyi szinten ismertté váltak akkori ska stílusú számaikkal. Ebben az évben kezdte meg működését a Ladánybene 27 Club a XIII. kerületi József Attila Művelődési Központban.
Egy év után átköltöztek a Poscher János Művelődési Házba, ahol Charlie - polgári nevén Tolnay Gábor - tartotta DOKK elnevezésű bulijait. 1989-ben került a zenekarba Szarka Sándor, aki kezdetben szintetizátorral próbálta a közben a zenekartól megvált Tary Zsolt játékát pótolni, majd teljes jogú billentyűssé vált. Barcza Gergő pedig mint igazi szaxofonista állt a csapatba.
Több demo felvétel készítése és rengeteg koncert után 1990-ben már színvonalas produkcióval érték el következő nagy sikerüket: az 1990-es AORTÁ-n debütált a Rastafari, a Csodára várva és a Távolság reggae, amelyek már az egységessé váló zenekari stílus, a reggae jegyében születtek, ezzel megnyerték a tehetségkutató versenyt, melynek fődíja egy lemezszerződés volt a PolyGram kiadóval.
Ennek megfelelően az 1991-ben megjelent bemutatkozó albumukon a ska mellett már nagy hangsúlyt fektettek - mint a lemez címe is mutatja – a ”Reggae” -re. Az album hatalmas szakmai és közönségsikert aratott. Elnyerte a Magyar Rádió ”eMeRTon” díját, mint az 1991-es év kiemelkedő jelentőségű zenekara, a ”Rastafari" című dal pedig hetekig vezette a magyar és a környező országok sikerlistáit. A siker meglepő volt mivel a reggae-nek eddig semmilyen hagyománya sem volt Magyarországon, egy-egy számtól eltekintve soha senki nem készített reggae felvételeket, pláne nem egy teljes albumot. Így a zenekar célja –a mai napig is– nem csak a saját népszerűségének növelése, hanem a reggae megismertetése és megszerettetése is. Természetesen turnézás következett főleg itthon és már néha-néha a környező országokban is.
1992-ben új menedzsert avatott a zenekar Pétervári Zoltán személyében. 1992 nyarán megrendezték az első – a mai napig tartó hagyományt teremtő – ”LB 27 Reggae Tábor” – t. Persze közben készült a második album is, amit
1993-ban adtak ki egyszerűen a ”II.” címmel, immár új billentyűssel: Bokó Zoltánnal. Ez az anyag a digitális technika jegyében készült, az akkori legmodernebb magyar stúdióban. Az album legnagyobb slágere, a ”Szedegetem” c. dal, mellyel beneveztek egy országos televíziós fesztiválra, ahol a döntőig jutottak. Ez a siker végleg beírta a zenekar nevét a magyar showbusiness történetébe, mint az első és egyetlen, tehát ”A Magyar Reggae Band”. Talán ennek is köszönhetően ők léptek fel Carlos Santana előtt a ’93-as budapesti koncertjén.
A harmadik, Live című albumot a SOTE Klubban rögzítették a Peter Cerny Alapítvány javára adott jótékonysági koncerten 1994 márciusában. Ezen az albumon a korábbi nagy sikerek mellett hallható egy addig még ki nem adott szám, a Menekülés, a zenekar 1990 előtti korszakából. A koncerten elhangzott még öt Bob Marley dal is. Bár a kiadójuk nem rajongott a koncert lemez ötletéért a zenekar ragaszkodott hozzá, mivel rögzíteni szerették volna azt a hangulatot, ami minden bulijukra jellemző. A lemez érdekessége, hogy számos addig kiadatlan felvételt is tartalmazott a gyűjtők nagy-nagy örömére. 1994 júliusában zajlott a III. Tábor, majd a zenekar ugyanott (Ladánybenén) készítette elő a negyedik lemez anyagát. A felvételek sajnos csak decemberben készülhettek el.
A negyedik album 1995. február 27-én jelent meg, Van még a világon címmel. Az album könnyed, vidám hangulatú dalai közül a Vágyom, a Ha van még a világon, a Hogyan tovább?, a Légy jó! és a Megyünk tovább vált slágerré. Az album CD változatának egy külön érdekessége is van: egy számítógépes játék is található rajta, amelyben a zenekar tagjait ábrázoló kis figurák segítségével humoros és kalandos feladatokat kell teljesítenie a játékosnak, megszabadítva Budapestet a gonosz Dr. Szmogtól. 1995 nagyon fontos év a zenekar történetében, a IV. lemez megjelenése előtt a zenekar két hetet töltött Jamaicában, a reggae őshazájában, ahol az albumhoz több videoklipet és az utazásról egy útifilmet is készített. A kinntartózkodás alatt három koncertet adott a zenekar, sőt menedzserekkel és producerekkel vette fel a kapcsolatot, aminek következtében meghívták őket a minden évben megrendezésre kerülő nagyszabású reggae fesztiválokra, a Reggae Sumfestre és a Reggae Sunsplash-re, amelyeken csak az élvonalban lévő, illetve a legtehetségesebb reggae zenekarok léphetnek fel. Hazatérésük után, a Jamaica-ban forgatott klippel óriási sikerrel promótálták új albumukat. A ”Van még a világon” c. dal felkerült több hazai illetve külföldi válogatás albumra, így számos ország rádiói játszották Olaszországtól Jamaica-ig. Természetesen turnék itthon és a környező országokban egyaránt, toplistás helyezések kelet-Európa szerte, meghívások európai fesztiválokra.
Talán a jamaikai élmények hatására 1996-ban két albumot is kiadtak: az év elején egy emlékalbumot- az „ősi” magyar kiadónál, a Hungarotonnál - ”Bob Marley emlékére” címmel melyen kizárólag Marley dalok hallhatók. Ekkor csatlakozott a zenekarhoz Pálinkás Levente, aki már a második lemez elkészítésénél is segédkezett, kongajátékával színesítve a zenekar hangzását. A lemezbemutató koncertet május 11-én tartották több ezer néző előtt, szinte percre pontosan a Mester halálának 15. évfordulóján. Az albumról a ”One Love” c. dal lett a legsikeresebb. Az év végén kiadtak egy saját szerzeményekből álló albumot is - az EMI-nál - ”Pozitív” címmel. Ezen a kompozíciók és a hangzás is a 80-as évek roots reggae stílusát idézte.
A ”Még csak álom” c. dal raszta témájú szövege keltett nagy érdeklődést, melyet felerősített a hozzá készített megrázó erejű videoklip is. A második videoklipjüket a ”Fuss” című ska dalra, egy - a Nemzetközi Videoklip Fesztiválon induló - kanadai stáb készítette el. Ebben az évben ellátogatott Európába a ”Malibu Reggae Mix” névre keresztelt Bob Marley emlék turné, melynek budapesti koncertjén olyan nevekkel léptek egy színpadra, mint a The Mighty Diamonds, Chaka Demus & Pliers, Pato Banton, The Wailers. Még ebben az évben újra Santana előtt játszottak a pesti koncertjén, ahol Carlos a hallottak alapján közös zenélésre invitálta a zenekart, így együtt játszották el az ”Exodus” című számot.
Új albummal 1998-ban jelentkeztek, melynek címadó dala egy régi Natural Ites sláger feldolgozása a ”Kell egy ház”. Erre a roots reggae dalra forgattak klipet, mellyel ismét a listák élén tanyáztak. Számos nemzetközi és hazai válogatásra felkerült a dal, az egész ország ”kellegyházazott”. Az album felvételei során találkoztak egy remek zenész, hangmérnök, hangszerelő arccal, Deseö dBalage Balázzsal, akivel elkészítették a címadó dal dub verzióját is, ezzel egy új fejezetet nyitva a zenekar történetében. Nyáron felléptek többek között az olasz Rototom Sunsplash Reggae Fest-en is, ahol felfigyelt rájuk a jamaikai Sunsplash fesztivál főszervezője, Mr. Rae Barrett, aki azonnal meghívta a zenekart a ’99-es splash-re.
Így 1999-ben újra Jamaica-ban indult az év, ahol február 6-án közösen játszottak a Wailers-szel az Ocho Rios-i Bob Marley emlékkoncerten, majd esténként pedig együtt jammeltek jamaikai zenészekkel (így futottak össze, pl. Ninjaman-nal is). Még ebben az évben – a ”Kell egy ház” sikerét kihasználva – a PolyGram megjelentette az első négy lemezből készült válogatás albumukat ”Best of LB 27 1991-1995” címmel.
2000-ben elkezdték a legújabb album stúdió munkáit, melyek több mint egy évig folytak dBalage ”DSM” stúdiójában.
Az eredmény a 2001-ben megjelent ”Reggaekirakat” című album. Mint a cím is mutatja a lemez sokszínű, (a reggae számos irányzata megtalálható rajta) mai modern hangzású, alternatív mixekkel és remixekkel. Az első videoklip a ”Kell, hogy szállj!” c. dalból készült, mely szerzemény felkerült több nemzetközi és hazai válogatás albumra is. Nyáron turné és meghívások újabb reggae fesztiválokra (pl. Szlovénia „Riversplash”).
2002-ben megjelentették a teljes album dub remixét ”Links to Babylon” címmel, melyet egy külön - DUB 4 U nevű - projectben élőben is játszanak. Még ebben az évben létrehozták az LB Reggae Sound System-et, mellyel országszerte népszerűsítik a műfajt ott is, ahol nincs lehetőség a koncertezésre.
2007 tavaszán megjelentették magyarország első riddim albumát Judge Day címmel.
2007 végén pedig Babylon Cirkusz című igazi roots reggae albumuk került a boltok polcaira.
A zenekar tagjai:
Árokszállási RasTamás – drums, percussions (dob, ritmushangszerek)
Bodnár Tibor – guitars, vocal (gitár, vokál)
Bokó Zoltán – keyboards (billentyűk)
Hertelendi „Rasta” István – bass (basszusgitár)
Miksa – lead vocals, percussions (ének, vokál, ritmushangszerek)
Lewy Brandy – keyboards, percussions (billentyűk, ritmushangszerek)
Albumok:
„Reggae” – 1991. PolyGram
„II.” - 1993. PolyGram
„Live” – 1994. PolyGram
„Van még a világon” („There’s Something In The World…”) – 1995. PolyGram
„Bob Marley emlékére” („In Memoriam Bob Marley”)– 1996. Hungaroton Gong
„Pozitív” („Positive”)– 1996. EMI-Quint
„Kell egy ház” („Pictures on the wall”)– 1998. EMI-Quint
„The Best of 1991-1995.” – 1998. Polygram
„Reggaekirakat"- 2001. CrossRoads
„Babylon Cirkusz"- 2007. LB27
„Links To Babylon" (DUB) - 2002. CrossRoads
|